We present and discuss a classroom activity aimed at verifying the actual acquisition of competence and awareness in the use of logical quantifiers and implication. The activity was carried out in a grade-10 class (15 years old students). The experience exploited the potential of a flipped pedagogy, coupling the worksheets designed by the teacher and MOOC videos from Polytechnic of Milan. We present the methodological choices and the modalities of realisation of the experience, examining the syntactical and the semiotic elements that emerge from the students' activity, their awareness and control of the argumentation.
Si presenta e discute un’attività volta a verificare l'effettiva acquisizione di competenze e la consapevolezza nell'uso di quantificatori logici e implicazioni. L'attività è stata svolta in una classe seconda secondaria di II grado e ha sfruttato le potenzialità della "flipped classroom", affiancando le schede didattiche realizzate dall'insegnante ad alcuni video del MOOC realizzato al Politecnico di Milano. Si presentano le scelte metodologiche e le modalità di realizzazione dell'esperienza, esaminando gli elementi sintattici e semiotici che emergono dall'attività con gli studenti, la loro consapevolezza e il controllo sulle argomentazioni.
Spunti per una "educazione logica" nella formazione matematica pre-universitaria
IADEROSA, ROSA;Andrà Chiara;Brunetto Domenico
2019-01-01
Abstract
We present and discuss a classroom activity aimed at verifying the actual acquisition of competence and awareness in the use of logical quantifiers and implication. The activity was carried out in a grade-10 class (15 years old students). The experience exploited the potential of a flipped pedagogy, coupling the worksheets designed by the teacher and MOOC videos from Polytechnic of Milan. We present the methodological choices and the modalities of realisation of the experience, examining the syntactical and the semiotic elements that emerge from the students' activity, their awareness and control of the argumentation.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
IaderosaAndraBrunetto_IMSI.pdf
Accesso riservato
:
Pre-Print (o Pre-Refereeing)
Dimensione
695.78 kB
Formato
Adobe PDF
|
695.78 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.