The article aims to highlight contradictions between architecture and sculpture in contemporary art. In particular it attempts to shed light on how certain works of architecture may be mistakenly perceived as macrosculptures in an urban dimension, while on the other hand some sculptures, such as the Needie, Thread and Knot in Piazzale Cadorna in Milan, must necessarily have a limited durability, given how improbable it is that they should find interested admirers in future generations. Once again the author deals with the subject of memory as it affects architecture, and the contemporary impasse regarding its disavowal. References - M. FUCKSAS, P. CONTI, Caos sublime, Milano 2001 - J. CLEAR, Critica della modernità, Torino 1992 - A. LOOS, Parole nel vuoto, Milano 1996 - W. BENJAMIN, L'opera d'arte nell'era della sua riproducibilità tecnica, Torino 1995 - J. CHEVALIER, A. GHEERBRANT, Dizionario dei simboli, Milano 1997 - E. SEVERINO, La filosofia moderna, Milano 1999 - E. PANOFSKY, Studi di Iconologia, Torino 1975 - J. P. SARTRE, L'Essere e il nulla, Mondadori, Milano 1958 - T. S. ELIOT, Opere 1939-1962, Milano 1993 - I. CALVINO, Lezioni americane - Sei proposte per il prossimo millennio, Milano 1988 - G . C . LEONCILU MASSI, Quando l`immagine uccide il reale, Atti del convegno "Disegno luogo della memoria, Firenze 1995

L'a-rappresentatività del monumento "L'ago, il filo e il nodo"

BIANCHI, ALESSANDRO
2001-01-01

Abstract

The article aims to highlight contradictions between architecture and sculpture in contemporary art. In particular it attempts to shed light on how certain works of architecture may be mistakenly perceived as macrosculptures in an urban dimension, while on the other hand some sculptures, such as the Needie, Thread and Knot in Piazzale Cadorna in Milan, must necessarily have a limited durability, given how improbable it is that they should find interested admirers in future generations. Once again the author deals with the subject of memory as it affects architecture, and the contemporary impasse regarding its disavowal. References - M. FUCKSAS, P. CONTI, Caos sublime, Milano 2001 - J. CLEAR, Critica della modernità, Torino 1992 - A. LOOS, Parole nel vuoto, Milano 1996 - W. BENJAMIN, L'opera d'arte nell'era della sua riproducibilità tecnica, Torino 1995 - J. CHEVALIER, A. GHEERBRANT, Dizionario dei simboli, Milano 1997 - E. SEVERINO, La filosofia moderna, Milano 1999 - E. PANOFSKY, Studi di Iconologia, Torino 1975 - J. P. SARTRE, L'Essere e il nulla, Mondadori, Milano 1958 - T. S. ELIOT, Opere 1939-1962, Milano 1993 - I. CALVINO, Lezioni americane - Sei proposte per il prossimo millennio, Milano 1988 - G . C . LEONCILU MASSI, Quando l`immagine uccide il reale, Atti del convegno "Disegno luogo della memoria, Firenze 1995
2001
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
AC_807.pdf

Accesso riservato

: Post-Print (DRAFT o Author’s Accepted Manuscript-AAM)
Dimensione 2.68 MB
Formato Adobe PDF
2.68 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11311/671165
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact