Applicato al progetto di espansione delle linee ferroviarie dell’Alta Velocità nel contesto urbano veronese, l’approccio Paysage-Infrastructure si concentra sull’indotto di queste grandi trasformazioni territoriali sul paesaggio in transizione dell'area di studio. L’approccio delineato orienta tali vettori di trasformazione e utilizza come principio-guida la capacità propria al paesaggio di “lavorare” come un’infrastruttura, rivelando la propria natura di sistema in continua evoluzione, luogo del conflitto tra attori diversi. Tenuto conto delle molteplici direttive degli strumenti di pianificazione, la strategia complessiva per il territorio di Verona presentata in questo contributo intende “avallare” la naturale propensione del paesaggio-infrastruttura a vertebrare il territorio metropolitano, in particolar modo consegnando alla progettazione delle aree non edificate il compito di rinsaldare il tessuto urbano, di predisporne i margini e le espansioni, di ricucire le frammentazioni fisiche e funzionali del territorio. Ne consegue un disegno di sviluppo che, mettendo in rilievo l’esistente configurazione multi-nodale dell’area nella struttura del sistema trasportistico, ambientale, commerciale, direzionale, culturale e turistico, propone la figura della rete come dispositivo connettivo fra aree di sviluppo e sistemi di invarianti storico-architettoniche e naturali-paesaggistiche. In particolare la funzione connettiva è affidata alla trama reticolare degli spazi aperti dell’area metropolitana. Questa trama si sviluppa ancorandosi ai capisaldi morfologici e alle matrici tipologiche del tessuto urbano e delle emergenze geografiche e costruite, collegandole reciprocamente e con i nuovi poli di sviluppo ingenerati dal circuito dell’Alta Velocità. L’elaborazione di tale strategia di sviluppo delle aree interessate dall’impianto delle nuove strutture stradali e ferroviarie consente di inscrivere lo studio sull’evoluzione tecnologica del territorio urbano analizzato nella più ampia riflessione sulle interazioni/frizioni fra spazio urbano ed oggetto infrastrutturale, e delle loro molteplici interrelazioni scalari. ENGLISH ABSTRACT The research on the Verona urban landscape transformations generated from the new pan-European infrastructure network presents the opportunity to verify the close and reciprocal relationship between two different entities: “Infrastructure” and “Landscape”. The peculiarity of the analytic and strategic approach “Landscape-Infrastructure” lies in its double contribution: on one side it works towards the strategic and functional integration of the new infrastructures in the metropolitan landscape of Verona; on the other it brings out the potential of the production landscape through the insertion of the new regional and pan-European network in his territory. It deals with a development project proposing the image of the network as a connection device between newly developed areas and the invariant systems of historic architecture and natural landscape, bringing out the core-identity of the territory in its connections with the systems of geography, transport, commerce, culture, and tourism. The connection function is specifically assigned to the open areas metropolitan network that is traced by the morphological datum, the typological matrix and the geographical structure, connecting them reciprocally with the new High Speed Network poles. This methodology considers the “Landscape” itself as an “Infrastructure”, endowing the relation between open and built space with structure and hierarchy, and at the same time as an evolving “system”: a space of the conflict between different actors. “Landscape-Infrastructure” is a connection device composed of three components (urban tissue, infrastructure network and free ground) that are contemporarily analysed and compared in order to strengthen and hierarchise the metropolitan landscape through its urban and geographical structure. In this approach the edge express the physical space of the morphological, geographic and connective potentials for each development area and it also represents the territory of exchange between bordering micro-regions in the urban ecosystem. This new analytic and conceptual device is designed to adjust the reciprocal integration of the two elements “Infrastructure” and “Landscape” through the research of a common denominator, allowing a comparative and synoptic view of its different components as analytic criteria. The multi-criteria, analytic approach “Landscape-Infrastructure” is essentially a dialectical instrument operating on these two oxymoronic elements in order to overcome their usual contraposition and the ancient dialectic of “nature versus culture”. It deals with all the complex synergies of the urban ecosystem and it represents a developmental vector of economic, social and ecological sustainability: an essential instrument for the evolution of human habitat on the planet Earth

The Landscape-Infrastructure: a multicriteria analytic approach for a territorial model of sustainable development. The new pan-European infrastructure network into the urban transformations of Verona

LOCARDI, CHIARA;PERROTTI, DANIELA
2009-01-01

Abstract

Applicato al progetto di espansione delle linee ferroviarie dell’Alta Velocità nel contesto urbano veronese, l’approccio Paysage-Infrastructure si concentra sull’indotto di queste grandi trasformazioni territoriali sul paesaggio in transizione dell'area di studio. L’approccio delineato orienta tali vettori di trasformazione e utilizza come principio-guida la capacità propria al paesaggio di “lavorare” come un’infrastruttura, rivelando la propria natura di sistema in continua evoluzione, luogo del conflitto tra attori diversi. Tenuto conto delle molteplici direttive degli strumenti di pianificazione, la strategia complessiva per il territorio di Verona presentata in questo contributo intende “avallare” la naturale propensione del paesaggio-infrastruttura a vertebrare il territorio metropolitano, in particolar modo consegnando alla progettazione delle aree non edificate il compito di rinsaldare il tessuto urbano, di predisporne i margini e le espansioni, di ricucire le frammentazioni fisiche e funzionali del territorio. Ne consegue un disegno di sviluppo che, mettendo in rilievo l’esistente configurazione multi-nodale dell’area nella struttura del sistema trasportistico, ambientale, commerciale, direzionale, culturale e turistico, propone la figura della rete come dispositivo connettivo fra aree di sviluppo e sistemi di invarianti storico-architettoniche e naturali-paesaggistiche. In particolare la funzione connettiva è affidata alla trama reticolare degli spazi aperti dell’area metropolitana. Questa trama si sviluppa ancorandosi ai capisaldi morfologici e alle matrici tipologiche del tessuto urbano e delle emergenze geografiche e costruite, collegandole reciprocamente e con i nuovi poli di sviluppo ingenerati dal circuito dell’Alta Velocità. L’elaborazione di tale strategia di sviluppo delle aree interessate dall’impianto delle nuove strutture stradali e ferroviarie consente di inscrivere lo studio sull’evoluzione tecnologica del territorio urbano analizzato nella più ampia riflessione sulle interazioni/frizioni fra spazio urbano ed oggetto infrastrutturale, e delle loro molteplici interrelazioni scalari. ENGLISH ABSTRACT The research on the Verona urban landscape transformations generated from the new pan-European infrastructure network presents the opportunity to verify the close and reciprocal relationship between two different entities: “Infrastructure” and “Landscape”. The peculiarity of the analytic and strategic approach “Landscape-Infrastructure” lies in its double contribution: on one side it works towards the strategic and functional integration of the new infrastructures in the metropolitan landscape of Verona; on the other it brings out the potential of the production landscape through the insertion of the new regional and pan-European network in his territory. It deals with a development project proposing the image of the network as a connection device between newly developed areas and the invariant systems of historic architecture and natural landscape, bringing out the core-identity of the territory in its connections with the systems of geography, transport, commerce, culture, and tourism. The connection function is specifically assigned to the open areas metropolitan network that is traced by the morphological datum, the typological matrix and the geographical structure, connecting them reciprocally with the new High Speed Network poles. This methodology considers the “Landscape” itself as an “Infrastructure”, endowing the relation between open and built space with structure and hierarchy, and at the same time as an evolving “system”: a space of the conflict between different actors. “Landscape-Infrastructure” is a connection device composed of three components (urban tissue, infrastructure network and free ground) that are contemporarily analysed and compared in order to strengthen and hierarchise the metropolitan landscape through its urban and geographical structure. In this approach the edge express the physical space of the morphological, geographic and connective potentials for each development area and it also represents the territory of exchange between bordering micro-regions in the urban ecosystem. This new analytic and conceptual device is designed to adjust the reciprocal integration of the two elements “Infrastructure” and “Landscape” through the research of a common denominator, allowing a comparative and synoptic view of its different components as analytic criteria. The multi-criteria, analytic approach “Landscape-Infrastructure” is essentially a dialectical instrument operating on these two oxymoronic elements in order to overcome their usual contraposition and the ancient dialectic of “nature versus culture”. It deals with all the complex synergies of the urban ecosystem and it represents a developmental vector of economic, social and ecological sustainability: an essential instrument for the evolution of human habitat on the planet Earth
2009
Landscape - Great Idea! X-LArch III.
9783950217537
Paesaggio-infrastruttura; analisi multi-criteriale; regione urbana di Verona
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11311/545669
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