Il paesaggio parmense con i suoi canali si configura come il principale documento della sua stessa storia, dove è ancora possibile leggere le diverse logiche che hanno caratterizzato le fasi principali della sua caratterizzazione: - il disegno ortogonale del reticolo centuriale, che ha imposto un ordine geometrico ed omogeneo al territorio e alle sue acque come conseguenza diretta della sua misura; - il disegno radiale della riorganizzazione medievale di un territorio gerarchizzato, nel quale si riconosce il ruolo centrale e dominante della città; - il ridisegno moderno con interventi puntuali di “ricucitura” del sistema idraulico esistente, come riordino generale di un paesaggio ormai strutturato e la progressiva concentrazione degli interventi alle difese idrauliche dei corsi d’acqua naturali. In altre parole, dai segni del paesaggio emergono rispettivamente la geometria dell’intervento romano che ha “messo ordine”, il disegno gerarchizzato del riassetto medievale che ha affermato il ruolo dominante della città, e infine il rilievo come strumento del riordino moderno, che inon si è espresso con l’imposizione di un ordine formale, quanto con il riordino sostanziale dell’esistente, attraverso una discreta opera di ricucitura di quanto avevano lasciato i secoli precedenti The study of the canals in the Parma region reveals a specific link with the rules governing representation. 
This is due to the way in wich the survey’s techical traits are reflected in the shape of the landscape, wich represents the foremost documentation attesting to its history.
Large-scale plans with different geometric layouts have allowed us to identify three separate phases. 
There is no graphic documentation of the works carried out by the Romans and during the Middle Age. It is the landscape itself that testifys to these sources: the signs of the water arrengement let us see the landscape projects that bear witness to the carefully controlled execution of hydraulic rearrangements. 
The third one, carried out after the Duchy was created can be assessed using the cartographic collection in the Parma State Archives. The works, survey techniques and plottings are clearly shown in these documents, but the accurate and meticoluos syrvey doesn’t correspond to a geometrically ordered design in the landscape.
On the whole, these works require predetermined plans based on a in depht knowledge of the land, in particular about the gradients. Depht and distance measurement have to be calculated before the elaboration of the project and supervised during execution. So the ancient works validate the creation of reliable measuring systems and the existence of scale surveys and projects based on adequate tools.
The canals provide the opportunity to reinterpret the reason behind the three main phases of landscape transformation:
- the orthogonal pattern of the division of land into a network of plots, during the Roman Age, that imposed a geometric and homogeneous on the land after its conquest;
- the radial pattern during the Middle Age of a territory characterised by urban centrality as the main feature of the landscape;
- the modern re-design wich used survey to “bring together” what already existed in the framwork of a large scale management of a structured area.
These drawings show how geometry - using measurement to “create order” (Le Corbusier), design - used as an element attesting to the city’s way over the land and lastly the role of survey are essential tools in this management and developement of the legacy of the earlier centuries.
 


Strade d'acqua

ROSSI, MICHELA
2004

Abstract

Il paesaggio parmense con i suoi canali si configura come il principale documento della sua stessa storia, dove è ancora possibile leggere le diverse logiche che hanno caratterizzato le fasi principali della sua caratterizzazione: - il disegno ortogonale del reticolo centuriale, che ha imposto un ordine geometrico ed omogeneo al territorio e alle sue acque come conseguenza diretta della sua misura; - il disegno radiale della riorganizzazione medievale di un territorio gerarchizzato, nel quale si riconosce il ruolo centrale e dominante della città; - il ridisegno moderno con interventi puntuali di “ricucitura” del sistema idraulico esistente, come riordino generale di un paesaggio ormai strutturato e la progressiva concentrazione degli interventi alle difese idrauliche dei corsi d’acqua naturali. In altre parole, dai segni del paesaggio emergono rispettivamente la geometria dell’intervento romano che ha “messo ordine”, il disegno gerarchizzato del riassetto medievale che ha affermato il ruolo dominante della città, e infine il rilievo come strumento del riordino moderno, che inon si è espresso con l’imposizione di un ordine formale, quanto con il riordino sostanziale dell’esistente, attraverso una discreta opera di ricucitura di quanto avevano lasciato i secoli precedenti The study of the canals in the Parma region reveals a specific link with the rules governing representation. 
This is due to the way in wich the survey’s techical traits are reflected in the shape of the landscape, wich represents the foremost documentation attesting to its history.
Large-scale plans with different geometric layouts have allowed us to identify three separate phases. 
There is no graphic documentation of the works carried out by the Romans and during the Middle Age. It is the landscape itself that testifys to these sources: the signs of the water arrengement let us see the landscape projects that bear witness to the carefully controlled execution of hydraulic rearrangements. 
The third one, carried out after the Duchy was created can be assessed using the cartographic collection in the Parma State Archives. The works, survey techniques and plottings are clearly shown in these documents, but the accurate and meticoluos syrvey doesn’t correspond to a geometrically ordered design in the landscape.
On the whole, these works require predetermined plans based on a in depht knowledge of the land, in particular about the gradients. Depht and distance measurement have to be calculated before the elaboration of the project and supervised during execution. So the ancient works validate the creation of reliable measuring systems and the existence of scale surveys and projects based on adequate tools.
The canals provide the opportunity to reinterpret the reason behind the three main phases of landscape transformation:
- the orthogonal pattern of the division of land into a network of plots, during the Roman Age, that imposed a geometric and homogeneous on the land after its conquest;
- the radial pattern during the Middle Age of a territory characterised by urban centrality as the main feature of the landscape;
- the modern re-design wich used survey to “bring together” what already existed in the framwork of a large scale management of a structured area.
These drawings show how geometry - using measurement to “create order” (Le Corbusier), design - used as an element attesting to the city’s way over the land and lastly the role of survey are essential tools in this management and developement of the legacy of the earlier centuries.
 

Mattioli1885
9788889397008
Rappresentazione del Territorio e del Paesaggio; rilievo; forma dell'insediamento
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