Digital technologies have expanded the importance of visual communication to information management, i.e., the growing amount of data accumulated on the web, which has given impetus to the development of a new empiricism that supports experimental science, thanks to the power and speed of machines capable of collecting, cataloging, and comparing information gathered in different contexts. This makes research increasingly collaborative, blurring the boundaries between different contexts. Researchers in all scientific fields interconnect a parallel world of available data with their work. However, the power of this data disrupts the humanities, which typically deal with factors that are harder to categorize than those in the exact sciences. The explosion of Artificial Intelligence (AI) in creating texts and images is the first obvious consequence of automatic data management, triggering mechanisms of autonomous knowledge growth. Data, derived from other data, is used to train machines that produce new data. Images are also organized data sets that combine and condense visual information, which can be processed using current computer processes. The assembly of different pieces of information, aimed at expressing more complex meanings, brings to mind collage. This graphic technique emerged in the early 20th century to create composite images produced by superimposing paper, photographs, objects, and newspaper clippings with a provocative intent. In reality, the intrinsic concept of ‘recovering heterogeneous fragments into a homogeneous result’, which first originated in the lack of noble materials, is at the root of many variations in the arts, and not only the minor ones: mosaics in wall decoration, capriccio in music, pasticcio in cooking, jacquard in knitting and weaving, patchwork in sewing... The recovery of waste from other processes results from poor societies’ tendency to use the available resources optimally. Therefore, we can apply this model of circularity and sustainable exploitation to other areas, such as information management –including abstract content– more effectively than other ‘media’ can. Today, collage is of particular interest concerning the use of AI, which can generate images based on verbal requests, drawing on a collection of heterogeneous visual references. Starting from this premise, this contribution aims to reflect on the potential of collage in stimulating design, through the reading and representation of the intangible values of the complexity of the contemporary city, starting from the syntax of the poetics of fragments as a compositional principle for the construction of the urban image.
Le tecnologie digitali hanno allargato l’importanza della comunicazione visiva alla gestione delle infor-mazioni, ovvero la crescente mole di dati accumulati nel web, che ha dato slancio allo sviluppo di un nuovo empirismo che supporta la scienza sperimentale, gra-zie alla potenza e alla velocità di calcolo di macchine capaci di raccogliere, catalogare e confrontare tra loro le informazioni raccolte in contesti diversi. Questo rende la ricerca sempre più collaborativa, stemperan-do i confini tra contesti diversi. Un mondo parallelo di dati disponibili è interconnesso a quello della ricer-ca in tutti gli ambiti scientifici, ma la sua forza ap-pare dirompente soprattutto in relazione alle scienze umane, abituate a misurarsi con fattori difficilmen-te catalogabili rispetto a quelli delle scienze esatte. L’esplosione dell’Intelligenza Artificiale (AI) nella cre-azione di testi e immagini è la prima conseguenza evi-dente della gestione automatica dei dati con l’innesco di meccanismi di crescita autonoma della conoscenza. Dati, ricavati da altri dati, usati per addestrare mac-chine che producono nuovi dati. Anche le immagini sono insiemi di dati organizzati che riuniscono e con-densano informazioni visive, trattabili con i processi informatici correnti. L’assemblaggio di informazioni diverse, finalizzato all’espressione di significati più articolati, richiama alla mente il collage, tecnica grafica che si afferma all’inizio del XX secolo per creare immagini composi-te, prodotte dalla sovrapposizione di carte, fotografie, oggetti e ritagli di giornale, con un intento provoca-torio. In realtà il concetto intrinseco di ‘recupero di frammenti eterogenei in un risultato omogeneo’ che trova la sua prima genesi nella mancanza di materiali nobili, è all’origine di molteplici declinazioni nelle arti, non solo minori: mosaico nella decorazione parieta-le, capriccio in musica, pasticcio in cucina, jacquard nella maglia e nella tessitura, patchwork nel cucito… Il recupero degli scarti di altre lavorazioni è un ef-fetto dell’attitudine delle società povere allo sfrutta-mento ottimale delle risorse disponibili, quindi è un modello di circolarità e sfruttamento sostenibile che può interessare altri ambiti come la gestione delle informazioni, comprese quelle riferibili a contenuti astratti, in modo più efficace rispetto ad altri ‘sup-porti’. Oggi il collage acquisisce un interesse parti-colare in relazione all’uso dell’AI, capace di generare immagini sulla base di richieste verbali, attingendo ad una collezione di riferimenti visivi eterogenei. A partire da questo presupposto, il contributo inten-de riflettere sulle potenzialità principio del collage nella stimolazione progettuale, attraverso la lettura e rappresentazione dei valori immateriali della com-plessità della città contemporanea, partendo dalla sintassi della poetica dei frammenti come principio compositivo della costruzione dell’immagine urbana.
Visual citytelling. Il collage come sintesi della complessità urbana
M. Rossi;S. Conte
2025-01-01
Abstract
Digital technologies have expanded the importance of visual communication to information management, i.e., the growing amount of data accumulated on the web, which has given impetus to the development of a new empiricism that supports experimental science, thanks to the power and speed of machines capable of collecting, cataloging, and comparing information gathered in different contexts. This makes research increasingly collaborative, blurring the boundaries between different contexts. Researchers in all scientific fields interconnect a parallel world of available data with their work. However, the power of this data disrupts the humanities, which typically deal with factors that are harder to categorize than those in the exact sciences. The explosion of Artificial Intelligence (AI) in creating texts and images is the first obvious consequence of automatic data management, triggering mechanisms of autonomous knowledge growth. Data, derived from other data, is used to train machines that produce new data. Images are also organized data sets that combine and condense visual information, which can be processed using current computer processes. The assembly of different pieces of information, aimed at expressing more complex meanings, brings to mind collage. This graphic technique emerged in the early 20th century to create composite images produced by superimposing paper, photographs, objects, and newspaper clippings with a provocative intent. In reality, the intrinsic concept of ‘recovering heterogeneous fragments into a homogeneous result’, which first originated in the lack of noble materials, is at the root of many variations in the arts, and not only the minor ones: mosaics in wall decoration, capriccio in music, pasticcio in cooking, jacquard in knitting and weaving, patchwork in sewing... The recovery of waste from other processes results from poor societies’ tendency to use the available resources optimally. Therefore, we can apply this model of circularity and sustainable exploitation to other areas, such as information management –including abstract content– more effectively than other ‘media’ can. Today, collage is of particular interest concerning the use of AI, which can generate images based on verbal requests, drawing on a collection of heterogeneous visual references. Starting from this premise, this contribution aims to reflect on the potential of collage in stimulating design, through the reading and representation of the intangible values of the complexity of the contemporary city, starting from the syntax of the poetics of fragments as a compositional principle for the construction of the urban image.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Visual citytelling.pdf
accesso aperto
Dimensione
8.8 MB
Formato
Adobe PDF
|
8.8 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


