What are the techniques for telling the identity of a people by transcribing the traditional expressions of their intangible heritage? The international cooperation project for the museums of Folklore and Popular Traditions at the Roman Theater of Amman allowed to experiment with the transformation of museum environments into places of knowledge and experience also thanks to digital heritage methodologies. The need to connect individuals to their cultural expressions highlights the process of reappropriation that representations can induce. The graphic description of the patterns of the costumes rather than the fabrication of the Bedouin tent constitute the foundations of a future library of living traditions.
Quali sono le tecniche per raccontare l’identità di un popolo trascrivendone le espressioni tradizionali del patrimonio intangibile? Il progetto di cooperazione internazionale per i musei del Folklore e delle Tradizioni Popolari presso il Teatro Romano di Amman ha permesso di sperimentare la trasformazione degli spazi museali in luoghi della conoscenza e dell’esperienza anche grazie ai metodi del digital heritage. L’esigenza di connettere gli individui alle loro espressioni culturali evidenzia il processo di riappropria-zione che le rappresentazioni possono indurre. La descrizione grafica dei patterns dei costumi piuttosto che la fabbricazione della tenda beduina costituiscono i fondamenti di una futura biblioteca delle tradizioni viventi.
Il museo dell’intangibile Una biblioteca dei saperi per la rappresentazione museale e la comunicazione dell’immaginario
G. Amoruso
2023-01-01
Abstract
What are the techniques for telling the identity of a people by transcribing the traditional expressions of their intangible heritage? The international cooperation project for the museums of Folklore and Popular Traditions at the Roman Theater of Amman allowed to experiment with the transformation of museum environments into places of knowledge and experience also thanks to digital heritage methodologies. The need to connect individuals to their cultural expressions highlights the process of reappropriation that representations can induce. The graphic description of the patterns of the costumes rather than the fabrication of the Bedouin tent constitute the foundations of a future library of living traditions.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Amoruso_articolo.pdf
accesso aperto
Descrizione: articolo
:
Publisher’s version
Dimensione
3.21 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.21 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.