Teaching how to think architecture is one of the most challenging tasks in the profession of those who design the pedagogy of the project. Throughout the history of archi- tectural education, numerous examples can be found of schools where thought has often transcended immediate horizons, fostering a community of individuals who have questioned the meaning of the teaching endeavor. At its core, teaching is a continuous inquiry, enriched by a dialectic shaped through the coexistence and expres- sion of heterogeneous perspectives. Theories and worldviews capable of marking pivotal moments or shifts away from the status quo – maintained through repetition or the critical reevaluation of long-established practices rooted in time and place – have pro- foundly influenced schools, educators, and students alike. These dynamics, in turn, have shaped society and the ways of constructing realities, spaces, and cultural projects.
Insegnare a pensare architettura è una delle più difficili sfide del mestiere di chi progetta la pedagogia per il progetto. Nella storia dell’insegnamento dell’architettura ricorrono numerosi casi di scuole nelle quali spesso il pensiero si è elevato oltre un orizzonte immediato, dove una comunità di persone si è posta degli interrogativi sul senso di quel lavoro che è l’insegnamento, che nella sua essenza è un’interrogazione continua, grazie anche a una dialettica fatta attraverso l’esistenza e l’espressione di posizioni eterogenee. Teorie e visioni del mondo in grado di determinare un particolare momento di svolta o di scarto rispetto allo status quo perpetuato attraverso la ripetizione o la messa in crisi di modi di fare stratificati nel tempo e nei luoghi, che hanno segnato in modo profondo scuole, docenti e studenti, ovvero la società e le maniere di costruire realtà, spazi e progetti culturali.
Stoà. Strumenti per l'insegnamento della progettazione architettonica. [Scuole, Teorie]
T. Brighenti;
2025-01-01
Abstract
Teaching how to think architecture is one of the most challenging tasks in the profession of those who design the pedagogy of the project. Throughout the history of archi- tectural education, numerous examples can be found of schools where thought has often transcended immediate horizons, fostering a community of individuals who have questioned the meaning of the teaching endeavor. At its core, teaching is a continuous inquiry, enriched by a dialectic shaped through the coexistence and expres- sion of heterogeneous perspectives. Theories and worldviews capable of marking pivotal moments or shifts away from the status quo – maintained through repetition or the critical reevaluation of long-established practices rooted in time and place – have pro- foundly influenced schools, educators, and students alike. These dynamics, in turn, have shaped society and the ways of constructing realities, spaces, and cultural projects.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Stoà 12.pdf
Accesso riservato
:
Publisher’s version
Dimensione
26.17 MB
Formato
Adobe PDF
|
26.17 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.