We propose the role of the interface in the form of a data visualization, which we call Infopoetry and which was tested at the School of Design of the Politecnico di Milano. It is based on the same methodological process as the infographic, the aim of which is to make people not only see but, above all, feel the content expressed by the data. The metaphor is the semiotic mediation that translates the data into a visual artefact. This means that in infopoetry, the interface as an expressive and pragmatic means is no longer visible or explicitly identi able. As a translation of data, infopoetry does indeed provide for the existence of an interface, but this is then deleted, so to speak, in the  nal realization. Consequently, infopoetry is not only a translation but also a transgression; it goes beyond the tasks that visualization would entail. Infopoetry is in fact a deviation from denoted/connoted content towards provoked/evoked content. It invites the user to a form of mental rather than physical interaction. In doing so, the mediation of the metaphor shifts the experience towards emotional experiences that provide traces of the author’s subjectivity on the one hand and, stimulate the imaginative capacities of the user’s individuality on the other.

L'interfaccia scomparsa. Ovvero, l'infopoesia come visualizzazione divergente

S. Zingale;A. Bellantuono
2024-01-01

Abstract

We propose the role of the interface in the form of a data visualization, which we call Infopoetry and which was tested at the School of Design of the Politecnico di Milano. It is based on the same methodological process as the infographic, the aim of which is to make people not only see but, above all, feel the content expressed by the data. The metaphor is the semiotic mediation that translates the data into a visual artefact. This means that in infopoetry, the interface as an expressive and pragmatic means is no longer visible or explicitly identi able. As a translation of data, infopoetry does indeed provide for the existence of an interface, but this is then deleted, so to speak, in the  nal realization. Consequently, infopoetry is not only a translation but also a transgression; it goes beyond the tasks that visualization would entail. Infopoetry is in fact a deviation from denoted/connoted content towards provoked/evoked content. It invites the user to a form of mental rather than physical interaction. In doing so, the mediation of the metaphor shifts the experience towards emotional experiences that provide traces of the author’s subjectivity on the one hand and, stimulate the imaginative capacities of the user’s individuality on the other.
2024
Proponiamo il ruolo dell'interfaccia sotto la forma di visualizzazione dei dati, che chiamiamo Infopoesia e che è stata sperimentata presso la Scuola di Design del Politecnico di Milano. Si basa sullo stesso processo metodologico dell'infografica, ma il cui obiettivo è far sì che le persone non solo vedano, ma soprattutto sentano il contenuto espresso dai dati. La metafora è la mediazione semiotica che traduce i dati in un artefatto visivo. Ciò significa che nell'infopoesia l'interfaccia come mezzo espressivo e pragmatico non è più visibile o esplicitamente identificabile. In quanto traduzione di dati, l'infopoesia prevede effettivamente l'esistenza di un'interfaccia, ma questa viene poi cancellata, per così dire, nella realizzazione finale. Di conseguenza, l'infopoesia non è solo una traduzione, ma anche una trasgressione; va oltre i compiti che la visualizzazione comporterebbe. L'infopoesia è infatti una deviazione dal contenuto denotato/connotato verso il contenuto provocato/evocato. Invita l'utente a una forma di interazione mentale piuttosto che fisica. In questo modo, la mediazione della metafora sposta l'esperienza verso esperienze emotive che forniscono tracce della soggettività dell'autore da un lato e, dall'altro, stimolano le capacità immaginative dell'individualità dell'utente.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2024-04_Interfaccia_2024_2_ZingaleBellantuono.pdf

accesso aperto

: Publisher’s version
Dimensione 4.27 MB
Formato Adobe PDF
4.27 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11311/1281892
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact