Measurement, intended as a quantitative evaluation tool, has always been a significant instrument of investigation and knowledge. In architecture, it refers to the survey, considered the most powerful tool for investigating the project and the building’s dimensioning. Measure defines and characterizes the artificial space by expressing dimensions through numbers and controlling the construction. In Classical architecture, measurement used to mean proportion and the design is a numerical program that defines the parts in the whole, where the number is linked to the unit of the metric system in use. Late 15th-century Milan architecture offers two exemplary masterpieces of how numbers and measurements characterize design in creating spaces, which can generate a visual space that expands the physical reality of construction. These are the two experimental interpretations of perspective on an architectural scale, adopted by Bramante and Leonardo in the church of Santa Maria presso San Satiro and in the refectory of Santa Maria delle Grazie, revealing a design program in which the geometry of space (number and measure) is the key to the artifice generating a virtual space that differs from the real one in a sort of analogical anticipation of augmented reality. Perspective, meaning the measure of space, creates virtual interiors where the harmony of numbers that define the concept controls becomes concinnitas.

The beauty of measure. Control, drawing, design in Milan in Bramante’s and Leonardo’s work. / La bellezza della misura. Controllo, disegno, progetto a Milano da Bramante a Leonardo.

Rossi M.;
2024-01-01

Abstract

Measurement, intended as a quantitative evaluation tool, has always been a significant instrument of investigation and knowledge. In architecture, it refers to the survey, considered the most powerful tool for investigating the project and the building’s dimensioning. Measure defines and characterizes the artificial space by expressing dimensions through numbers and controlling the construction. In Classical architecture, measurement used to mean proportion and the design is a numerical program that defines the parts in the whole, where the number is linked to the unit of the metric system in use. Late 15th-century Milan architecture offers two exemplary masterpieces of how numbers and measurements characterize design in creating spaces, which can generate a visual space that expands the physical reality of construction. These are the two experimental interpretations of perspective on an architectural scale, adopted by Bramante and Leonardo in the church of Santa Maria presso San Satiro and in the refectory of Santa Maria delle Grazie, revealing a design program in which the geometry of space (number and measure) is the key to the artifice generating a virtual space that differs from the real one in a sort of analogical anticipation of augmented reality. Perspective, meaning the measure of space, creates virtual interiors where the harmony of numbers that define the concept controls becomes concinnitas.
2024
Measure/out of measure. Devising knowing narrating. - Misura/dismisura. Ideare conoscere narrare
9788835166948
La misura, intesa come valutazione quantitativa di un fenomeno, è sempre stata un elemento significativo di indagine e conoscenza. In Architettura la si riconduce al Rilievo, considerato il più potente strumento di indagine, e al dimensionamento del progetto. Questo definisce e caratterizza lo spazio artificiale esprimendo le dimensioni attraverso numeri che controllano la costruzione. Nell’architettura classica la misura significava proporzione e il progetto è un programma numerico che definisce le parti nel tutto, dove il numero è legato all’unità del sistema metrico vigente. Il tardo Quattrocento milanese offre due capolavori esemplari di come numero e misura caratterizzano il progetto anche nella creazione di spazi capaci di generare uno spazio visivo che espande la realtà fisica della costruzione. Le due interpretazioni sperimentali della prospettiva a scala architettonica adottate da Bramante e Leonardo nella chiesa di Santa Maria presso San Satiro e nel refettorio di Santa Maria delle Grazie, rivelano un programma progettuale nel quale la geometria dello spazio (numero e misura) è la chiave dell’artificio che genera uno spazio virtuale diverso da quello reale in una sorta di anticipazione analogica della realtà aumentata. La prospettiva, che è misura dello spazio, crea interni virtuali nel quale l’armonia dei numeri che controllano il programma progettuale diventa concinnitas.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
UID24.pdf

accesso aperto

Descrizione: pdf prodotto pubblicato
: Publisher’s version
Dimensione 1.55 MB
Formato Adobe PDF
1.55 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11311/1273682
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact