Among the most important periodicals in the nineteenth century, «Il Politecnico», as well known, made a decisive contribution to the renewal of the Italian literaryscientific and technical culture. Right from the first year of publication, it also showed early attention to the problem of restoration, a discipline born recently, at the beginning of the XIX century and still in the phase of conceptual definition, as a specific architectonical activity to make the conservation of monuments to pass them on to the future. The topic, with no regular frequency, was dealt with in the pages of the magazine, sometimes as the subject of specific Memories, most often recognizable in the watermark, indirectly, in the articles on topics related to history, antiquities and fine arts. In the «Il Politecnico», from Carlo Cattaneo (1839) to Francesco Brioschi (1866-1868), we can see the path of Italy from the Risorgimento towards national unity. At the same time, we can know the evolution of the discipline theory, from the vision of the first operational theories and experiences, aimed at restoring the ‘proper and native character’ of the monument, to be traced back to an alleged original state, to the idea of a monument as a document of a progressive history, no longer reversible, which is the prodrome of the concept of ‘philological restoration’, enunciated a few years later by Camillo Boito.

Nella vicenda culturale e politica che si rispecchia nel «Politecnico», negli anni dalla fondazione di Carlo Cattaneo alla direzione di Francesco Brioschi dal 1866 al 1868, insieme al percorso dell’Italia dal Risorgimento verso l’unità nazionale possiamo cogliere anche la maturazione del concetto di monumento e insieme di conservazione delle testimonianze storico-artistiche. La disciplina del restauro passa infatti dalla visione delle prime teorie ed esperienze operative, orientate a ripristinare ‘il carattere proprio e nativo’ del monumento, da ricondurre a un presunto stato originario, all’idea di monumento come documento di una storia progressiva, non più reversibile, che costituisce il prodromo del concetto di ‘restauro filologico’, il quale troverà un decisivo momento di sintesi nei primi anni Ottanta del secolo con il pensiero di Camillo Boito.

Il dibattito sul restauro architettonico nel "Politecnico" di Cattaneo e di Brioschi

S. Pesenti
2024-01-01

Abstract

Among the most important periodicals in the nineteenth century, «Il Politecnico», as well known, made a decisive contribution to the renewal of the Italian literaryscientific and technical culture. Right from the first year of publication, it also showed early attention to the problem of restoration, a discipline born recently, at the beginning of the XIX century and still in the phase of conceptual definition, as a specific architectonical activity to make the conservation of monuments to pass them on to the future. The topic, with no regular frequency, was dealt with in the pages of the magazine, sometimes as the subject of specific Memories, most often recognizable in the watermark, indirectly, in the articles on topics related to history, antiquities and fine arts. In the «Il Politecnico», from Carlo Cattaneo (1839) to Francesco Brioschi (1866-1868), we can see the path of Italy from the Risorgimento towards national unity. At the same time, we can know the evolution of the discipline theory, from the vision of the first operational theories and experiences, aimed at restoring the ‘proper and native character’ of the monument, to be traced back to an alleged original state, to the idea of a monument as a document of a progressive history, no longer reversible, which is the prodrome of the concept of ‘philological restoration’, enunciated a few years later by Camillo Boito.
2024
Da Carlo Cattaneo a Francesco Brioschi. “Il Politecnico” dal 1866 al 1868
9788835164395
Nella vicenda culturale e politica che si rispecchia nel «Politecnico», negli anni dalla fondazione di Carlo Cattaneo alla direzione di Francesco Brioschi dal 1866 al 1868, insieme al percorso dell’Italia dal Risorgimento verso l’unità nazionale possiamo cogliere anche la maturazione del concetto di monumento e insieme di conservazione delle testimonianze storico-artistiche. La disciplina del restauro passa infatti dalla visione delle prime teorie ed esperienze operative, orientate a ripristinare ‘il carattere proprio e nativo’ del monumento, da ricondurre a un presunto stato originario, all’idea di monumento come documento di una storia progressiva, non più reversibile, che costituisce il prodromo del concetto di ‘restauro filologico’, il quale troverà un decisivo momento di sintesi nei primi anni Ottanta del secolo con il pensiero di Camillo Boito.
«Il Politecnico», Carlo Cattaneo, Francesco Brioschi, European culture, Milanese culture.
«Il Politecnico», Carlo Cattaneo, Francesco Brioschi, cultura europea, cultura milanese.
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