Local productions and food landscape in the digital. The areas of application of ICT (Information and Communication Technologies) in the food sector are diverse: e-commerce, sensors to facilitate traceability, networks for Alternative Food, apps aimed at food delivery and connected to the sharing economy, platforms for local food policies, etc. In the relationship between food and ICT, it is necessary to underline the nutritional and economic value of food, but also its symbolic and cultural relevance as an intangible heritage. Food as the fruit and construction of civilization is an expression of the organization of places and is reflected in the landscape, the place of production: digital can help redefine the reaction between local food system and landscape system. The typical productions characterize each territory, the Italian ones are particularly significant for concentration with respect to the extension of the national territory and for his diversity. They are recognized as authentic intellectual properties (Trips, WTO) for their cultural content linked to diversity and biological selection, cultural practices, recognition of identity value over time by local communities. Through a mapping of practices and actors that move within traditional food (recipes and products) and their landscapes, the paper investigates how they are digitally advertised and how much the communication of food and the product also transmits the landscape.

Gli ambiti di applicazione delle ICT (Information and Communication Technologies) nel settore del cibo sono diversi: e-commerce, sensori per favorire la tracciabilità, networks per Alternative Food, app rivolte al food delivery e connesse alla sharing economy, piattaforme per le politiche locali sul cibo, ecc. Nella relazione tra cibo e ICT, occorre sottolineare il valore nutrizionale ed economico del cibo, ma anche la sua rilevanza simbolica e culturale di patrimonio intangibile. Il cibo come frutto e costruzione della civiltà è espressione dell’organizzazione dei luoghi e si riflette nel paesaggio, luogo della produzione: il digitale può contribuire a ridefinire la relazione tra sistema locale del cibo e sistema di paesaggio. Le produzioni tipiche caratterizzano ogni territorio, quelle italiane sono particolarmente significative per concentrazione rispetto all’estensione del territorio nazionale e per la diversità posseduta. Le si riconosce alla stregua di autentiche proprietà intellettuali (Trips, WTO) per il loro contenuto culturale legato a diversità e selezione biologica, pratiche colturali e nel riconoscimento di valore identitario nel tempo da parte delle comunità locali. Il presente contributo, attraverso una mappatura di pratiche e attori che si muovono all’interno del cibo della tradizione (ricette e prodotti) e i loro paesaggi, vuole indagare come essi sono comunicati e pubblicizzati digitalmente e quanto la comunicazione del cibo e del prodotto illustrino e trasmettano anche il paesaggio.

Produzioni locali e paesaggio del cibo nel digitale

Branduini Paola;
2023-01-01

Abstract

Local productions and food landscape in the digital. The areas of application of ICT (Information and Communication Technologies) in the food sector are diverse: e-commerce, sensors to facilitate traceability, networks for Alternative Food, apps aimed at food delivery and connected to the sharing economy, platforms for local food policies, etc. In the relationship between food and ICT, it is necessary to underline the nutritional and economic value of food, but also its symbolic and cultural relevance as an intangible heritage. Food as the fruit and construction of civilization is an expression of the organization of places and is reflected in the landscape, the place of production: digital can help redefine the reaction between local food system and landscape system. The typical productions characterize each territory, the Italian ones are particularly significant for concentration with respect to the extension of the national territory and for his diversity. They are recognized as authentic intellectual properties (Trips, WTO) for their cultural content linked to diversity and biological selection, cultural practices, recognition of identity value over time by local communities. Through a mapping of practices and actors that move within traditional food (recipes and products) and their landscapes, the paper investigates how they are digitally advertised and how much the communication of food and the product also transmits the landscape.
2023
Geografia e tecnologia: transizioni, trasformazioni, rappresentazioni
9788894690125
Gli ambiti di applicazione delle ICT (Information and Communication Technologies) nel settore del cibo sono diversi: e-commerce, sensori per favorire la tracciabilità, networks per Alternative Food, app rivolte al food delivery e connesse alla sharing economy, piattaforme per le politiche locali sul cibo, ecc. Nella relazione tra cibo e ICT, occorre sottolineare il valore nutrizionale ed economico del cibo, ma anche la sua rilevanza simbolica e culturale di patrimonio intangibile. Il cibo come frutto e costruzione della civiltà è espressione dell’organizzazione dei luoghi e si riflette nel paesaggio, luogo della produzione: il digitale può contribuire a ridefinire la relazione tra sistema locale del cibo e sistema di paesaggio. Le produzioni tipiche caratterizzano ogni territorio, quelle italiane sono particolarmente significative per concentrazione rispetto all’estensione del territorio nazionale e per la diversità posseduta. Le si riconosce alla stregua di autentiche proprietà intellettuali (Trips, WTO) per il loro contenuto culturale legato a diversità e selezione biologica, pratiche colturali e nel riconoscimento di valore identitario nel tempo da parte delle comunità locali. Il presente contributo, attraverso una mappatura di pratiche e attori che si muovono all’interno del cibo della tradizione (ricette e prodotti) e i loro paesaggi, vuole indagare come essi sono comunicati e pubblicizzati digitalmente e quanto la comunicazione del cibo e del prodotto illustrino e trasmettano anche il paesaggio.
landscape, identity, food, ICT
paesaggio, identità, cibo, tecnologia digitale
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