The name Nebiolo still evokes iconic typefaces that have marked the history of Italian graphic design. Yet, the events surrounding the Studio Artistico, where those typefaces were designed, remain shrouded in speculation. Current chronology places its foundation in 1933 under the direction of Giulio Da Milano, who was succeeded in 1936 by Alessandro Butti, who in turn left the office to Aldo Novarese in 1952. The current state of research indicates that the origins of the Drawing Office date back to the end of the 19th century: that is what emerges from this reconstruction, which based on data and clues from publications and archive documents, highlights the role played by lesser figures such as Dalmazzo Gianolio, Pietro Negri, Edoardo Cotti and Raffello Bertieri, before addressing Da Milano's contribution.
Il nome Nebiolo evoca ancora oggi caratteri da stampa iconici che hanno segnato la storia della grafica italiana. Eppure, le vicende relative allo Studio Artistico, dove quei caratteri furono progettati, restano avvolte nella speculazione. La cronologia corrente ne colloca la fondazione al 1933 sotto la direzione di Giulio Da Milano, cui succede nel 1936 Alessandro Butti, che a sua volta nel 1952 lascerà la direzione ad Aldo Novarese. Lo stato della ricerca attuale indica invece che le origini dell’Ufficio tecnico risalgono alla fine dell’Ottocento: è quanto emerge da questa ricostruzione che, a partire da dati e indizi ricavati da pubblicazioni e documenti d’archivio, mette in luce il ruolo svolto da figure considerate minori come Dalmazzo Gianolio, Pietro Negri, Edoardo Cotti e Raffello Bertieri, prima di affrontare il contributo di Da Milano.
Le origini dello Studio artistico Nebiolo: Dalmazzo Gianolio, Raffaello Bertieri, Giulio Da Milano
Alessandro Colizzi
2023-01-01
Abstract
The name Nebiolo still evokes iconic typefaces that have marked the history of Italian graphic design. Yet, the events surrounding the Studio Artistico, where those typefaces were designed, remain shrouded in speculation. Current chronology places its foundation in 1933 under the direction of Giulio Da Milano, who was succeeded in 1936 by Alessandro Butti, who in turn left the office to Aldo Novarese in 1952. The current state of research indicates that the origins of the Drawing Office date back to the end of the 19th century: that is what emerges from this reconstruction, which based on data and clues from publications and archive documents, highlights the role played by lesser figures such as Dalmazzo Gianolio, Pietro Negri, Edoardo Cotti and Raffello Bertieri, before addressing Da Milano's contribution.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Atti_Nebiolo_09_Colizzi_102_121.pdf
Accesso riservato
Descrizione: Articolo
:
Publisher’s version
Dimensione
1.56 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.56 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
colofon.pdf
accesso aperto
Descrizione: colofon
:
Pre-Print (o Pre-Refereeing)
Dimensione
61.8 kB
Formato
Adobe PDF
|
61.8 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.