Nothing seems further apart than the domestic kitchen and the city. Yet, suppose we reread the history of social architecture from the end of the eighteenth century to the present day. In that case, there is no shortage of attempts, some successful, to bring together two places that are so different between philanthropy, utopian socialism and early feminism. From the inventions of protein and community cookers by Benjamin Thompson, the Earl of Rumford, to socialist programmes aimed at the community, from projects for sharing equipped places for private citizens to proposals to alleviate the daily work of caring for women, scientists, utopians and activists have looked at the space of food preparation and cooking as an area that is no longer isolated, but open to the city and its social needs. Subsequent twentieth-century and contemporary community interventions, especially in northern Europe and the United States, build on a previous idea of openness between people inside and outside residential buildings, interpreting it in terms of collaboration and availability. It is around the sharing of food that a different kind of civitas can emerge, to which the home kitchen can contribute, especially in the post-pandemic era.

Niente sembra più distante fra la cucina domestica e la città, eppure rileggendo la storia dell’architettura sociale dalla fine del Settecento a oggi, non mancano tentativi, anche riusciti, di far comunicare due luoghi così diversi fra filantropia, socialismo utopico e femminismo della prima ora. Dalle invenzioni proteiche e di fornelli comunitari a opera di Ben¬jamin Thom¬pson, il conte di Rumford, ai programmi socialisti rivolti alla collettività, dai progetti di condivisione di luoghi attrezzati per privati cittadini fino ad arrivare alle proposte per alleviare il lavoro quotidiano di cura delle donne, scienziati, utopisti e attiviste hanno traguardato allo spazio della preparazione e della cottura del cibo come un ambito non più isolato, ma da aprire alla città e alla sue necessità sociali. I successivi interventi comunitari del Novecento e della contemporaneità, attuati soprattutto nel Nord Europa e negli Stati Uniti, si innestano su un’idea pregressa di apertura fra le persone dentro e fuori gli edifici residenziali, declinandola in termini di collaborazione e disponibilità sulla soglia di casa. È quindi intorno alla condivisione del cibo che può nascere un tipo differente di civitas, a cui la cucina di casa può offrire il suo contributo specie nell’epoca post-pandemica.

Dalla casa alla strada. Mediazioni pubbliche della cucina domestica

I. Forino
2021-01-01

Abstract

Nothing seems further apart than the domestic kitchen and the city. Yet, suppose we reread the history of social architecture from the end of the eighteenth century to the present day. In that case, there is no shortage of attempts, some successful, to bring together two places that are so different between philanthropy, utopian socialism and early feminism. From the inventions of protein and community cookers by Benjamin Thompson, the Earl of Rumford, to socialist programmes aimed at the community, from projects for sharing equipped places for private citizens to proposals to alleviate the daily work of caring for women, scientists, utopians and activists have looked at the space of food preparation and cooking as an area that is no longer isolated, but open to the city and its social needs. Subsequent twentieth-century and contemporary community interventions, especially in northern Europe and the United States, build on a previous idea of openness between people inside and outside residential buildings, interpreting it in terms of collaboration and availability. It is around the sharing of food that a different kind of civitas can emerge, to which the home kitchen can contribute, especially in the post-pandemic era.
2021
Foodscapes. Cibo in città
9788857581903
Niente sembra più distante fra la cucina domestica e la città, eppure rileggendo la storia dell’architettura sociale dalla fine del Settecento a oggi, non mancano tentativi, anche riusciti, di far comunicare due luoghi così diversi fra filantropia, socialismo utopico e femminismo della prima ora. Dalle invenzioni proteiche e di fornelli comunitari a opera di Ben¬jamin Thom¬pson, il conte di Rumford, ai programmi socialisti rivolti alla collettività, dai progetti di condivisione di luoghi attrezzati per privati cittadini fino ad arrivare alle proposte per alleviare il lavoro quotidiano di cura delle donne, scienziati, utopisti e attiviste hanno traguardato allo spazio della preparazione e della cottura del cibo come un ambito non più isolato, ma da aprire alla città e alla sue necessità sociali. I successivi interventi comunitari del Novecento e della contemporaneità, attuati soprattutto nel Nord Europa e negli Stati Uniti, si innestano su un’idea pregressa di apertura fra le persone dentro e fuori gli edifici residenziali, declinandola in termini di collaborazione e disponibilità sulla soglia di casa. È quindi intorno alla condivisione del cibo che può nascere un tipo differente di civitas, a cui la cucina di casa può offrire il suo contributo specie nell’epoca post-pandemica.
Foodscapes
Kitchen design
History of Kitchen design
Covid House
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