The article examines a not yet investigated aspect of the activity of the Commissione d’Ornato in Milan in the first half of the nineteenth century. It investigates the influence of exponents of the perspective culture in a commission established to supervise the city construction. Their tendency to enlarge the expressive references from the Vitruvian norms to the freer proportions of Bramante’s language and their sensitivity to the complexity of the urban space emerge from the archive documentation. These attitudes carry out an erosive action towards the cultural models on which the commission supervises, bringing the sensitivity of Milanese architectural culture from the neoclassicism of the beginning of the Century to the most varied panorama of the pre-unification years
L’articolo affronta un aspetto poco indagato dell’attività della Commissione d’Ornato di Milano nella prima metà dell’Ottocento, interrogandosi sugli effetti della presenza di esponenti della cultura prospettica in un organo di controllo dell’edilizia cittadina. Attraverso diversi indizi tratti dalle fonti d’archivio emerge la loro disponibilità ad allargare i riferimenti espressivi dalle norme vitruviane alle più libere proporzioni del linguaggio bramantesco e la loro sensibilità per la dimensione complessa dello spazio urbano. Attitudini che svolgono un’azione erosiva nei confronti dei modelli culturali su cui la commissione doveva vigilare, traghettando la sensibilità della cultura architettonica milanese dal classicismo di inizio secolo al più variegato panorama degli anni preunitari
La Commissione d'Ornato a Milano, tra ortodossia classicista e cultura prospettica
Giovanna D'Amia
2020-01-01
Abstract
The article examines a not yet investigated aspect of the activity of the Commissione d’Ornato in Milan in the first half of the nineteenth century. It investigates the influence of exponents of the perspective culture in a commission established to supervise the city construction. Their tendency to enlarge the expressive references from the Vitruvian norms to the freer proportions of Bramante’s language and their sensitivity to the complexity of the urban space emerge from the archive documentation. These attitudes carry out an erosive action towards the cultural models on which the commission supervises, bringing the sensitivity of Milanese architectural culture from the neoclassicism of the beginning of the Century to the most varied panorama of the pre-unification yearsFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2020 T93 Commissione Ornato.pdf
Accesso riservato
Descrizione: pdf articolo pubblicato
:
Publisher’s version
Dimensione
1.22 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.22 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.