The purpose of this article is to illustrate a parametric simulation mode, developed within the EU H2020 EIT Digital 2019 “AR4CUP” project, as an agent-environment interaction, for the develop- ment of an Augmented Reality app. The app makes it possible to collect feedback from users explo- ring an urban environment. Therefore, the purpose of the simulation is to develop progressive in-vitro stress tests, quickly generating various alternative interaction scenarios and related data. The simu- lation, developed according to the agent-based modelling methodology, has been tested by repea- tedly altering the number of agents, their starting positions and the attractors on the territory. The development of this emulation involves establishing criteria for the field of view of the agents, rules for interaction with the environment and activation of functional elements of the app. This made it possible to generate a database with which to report representations of the results. Finally, by repea- ting the process it was possible to obtain consistent data and to establish the most effective ways of visualising the project objectives.

Scopo di questo articolo è illustrare una modalità di simulazione parametrica, sviluppata all’interno del progetto EU H2020 EIT Digital 2019 “AR4CUP”, come interazione agente-ambiente, per lo sviluppo di un’APP in realtà aumentata. L’APP consente la raccolta di feedback da parte di utenti in esplorazione di un ambiente urbano. Perciò, scopo della simulazione è sviluppare progressivi stress test in-vitro, generando in tempi rapidi svariati scenari alternativi di interazione e relativi dati. La si- mulazione, sviluppata secondo la metodologia agent-based modeling è stata sperimentata alterando ripetutamente il numero degli agenti, le loro posizioni di partenza e gli elementi attrattori sul territo- rio. Lo sviluppo di questa emulazione implica stabilire criteri per il campo visuale degli agenti, regole per l’interazione con l’ambiente e attivazione di elementi funzionali della APP. In questo modo è stato possibile generare una base dati con i quali informare le rappresentazioni degli esiti. Infine, attraverso la reiterazione del processo è stato possibile ottenere dati consistenti e sono state stabilite le moda- lità di visualizzazione più efficaci rispetto agli obiettivi di progetto.

La simulazione parametrica come strumento per informare la rappresentazione | Parametric Simulation as a Tool to Inform Representation

G. Stancato;B. E. A. Piga
2020-01-01

Abstract

The purpose of this article is to illustrate a parametric simulation mode, developed within the EU H2020 EIT Digital 2019 “AR4CUP” project, as an agent-environment interaction, for the develop- ment of an Augmented Reality app. The app makes it possible to collect feedback from users explo- ring an urban environment. Therefore, the purpose of the simulation is to develop progressive in-vitro stress tests, quickly generating various alternative interaction scenarios and related data. The simu- lation, developed according to the agent-based modelling methodology, has been tested by repea- tedly altering the number of agents, their starting positions and the attractors on the territory. The development of this emulation involves establishing criteria for the field of view of the agents, rules for interaction with the environment and activation of functional elements of the app. This made it possible to generate a database with which to report representations of the results. Finally, by repea- ting the process it was possible to obtain consistent data and to establish the most effective ways of visualising the project objectives.
2020
CONNETTERE - UN DISEGNO PER ANNODARE E TESSERE · CONNECTING - DRAWING FOR WEAVING RELATIONSHIPS
9788835104490
Scopo di questo articolo è illustrare una modalità di simulazione parametrica, sviluppata all’interno del progetto EU H2020 EIT Digital 2019 “AR4CUP”, come interazione agente-ambiente, per lo sviluppo di un’APP in realtà aumentata. L’APP consente la raccolta di feedback da parte di utenti in esplorazione di un ambiente urbano. Perciò, scopo della simulazione è sviluppare progressivi stress test in-vitro, generando in tempi rapidi svariati scenari alternativi di interazione e relativi dati. La si- mulazione, sviluppata secondo la metodologia agent-based modeling è stata sperimentata alterando ripetutamente il numero degli agenti, le loro posizioni di partenza e gli elementi attrattori sul territo- rio. Lo sviluppo di questa emulazione implica stabilire criteri per il campo visuale degli agenti, regole per l’interazione con l’ambiente e attivazione di elementi funzionali della APP. In questo modo è stato possibile generare una base dati con i quali informare le rappresentazioni degli esiti. Infine, attraverso la reiterazione del processo è stato possibile ottenere dati consistenti e sono state stabilite le moda- lità di visualizzazione più efficaci rispetto agli obiettivi di progetto.
parametric simulation, clustering, agent-based modeling, app, augmented reality
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