The text starts from cultural reasons that led to the creation of an online museum dedicated to Tuscan design, MuDeTo, to document a project research path linked to the particularity of this territory, whose history and whose productions have the same legitimacy as those much more notes of the Milanese area. Arguing that design cannot be considered atopic or stateless, the essay illustrates that set of technical and artisan knowledge, typical of the place, which have promoted the design and production identity of Tuscany, presenting case studies that document alongside the company designers who have directed the search for innovation with awareness of their technical specificities and their market.
Il testo utilizza la riflessione sui motivi culturali che hanno portato alla creazione di un museo online dedicato al design toscano, MuDeTo, per documentare un percorso di ricerca progettuale legato alla particolarità di questo territorio, la cui storia e le cui produzioni hanno la stessa legittimità di quelle ben più note dell’area milanese. Sostenendo che non si può ritenere il design né atopico né apolide, il saggio illustra quell'insieme di saperi tecnici e artigianali, propri del luogo, che hanno promosso l'identità progettuale e produttiva della Toscana, presentando casi studio che documentano accanto all’impresa progettisti che ne hanno indirizzato la ricerca di innovazione con consapevolezza delle loro specificità tecniche e del loro mercato.
La voce local dell'impresa: progetto, prodotto e territorio
Tonelli M. C.
2018-01-01
Abstract
The text starts from cultural reasons that led to the creation of an online museum dedicated to Tuscan design, MuDeTo, to document a project research path linked to the particularity of this territory, whose history and whose productions have the same legitimacy as those much more notes of the Milanese area. Arguing that design cannot be considered atopic or stateless, the essay illustrates that set of technical and artisan knowledge, typical of the place, which have promoted the design and production identity of Tuscany, presenting case studies that document alongside the company designers who have directed the search for innovation with awareness of their technical specificities and their market.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Impresa toscana Maria Cristina Tonelli.pdf
Accesso riservato
Descrizione: prefazione
:
Publisher’s version
Dimensione
12.74 MB
Formato
Adobe PDF
|
12.74 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.