A field study, conducted in the Brazilian territories of Rio Grande do Norte, leads to reconsider the roots of the craftsman as “maker”, along with the persistence of material handling, and the quality and limits of hand-made execution. Such semi-archaic creative communities preserve certain local work practices that have been historicized albeit unplanned, along with forms of solidarity collaborations built on father-to-son transmitted skills and on the inherent creativity that is socially recognized and shared. While advanced economies robustly support the processes of digitalised experimentation and the acceleration of on demand creativity, the rythm of still-in-progress, microscale, and localized economies is paused.

Una ricerca sul campo, svolta nei territori brasiliani del Rio Grande do Norte, induce a riconsiderare le radici della figura dell’artigiano “artefice”, la persistenza della manipolazione diretta del materiale, la qualità e i limiti dell’esecuzione a mano. Nelle comunità creative semi-arcaiche si preservano pratiche del lavoro artigiano storicizzate benché a- progettuali, collaborazioni solidali costruite su competenze trasmesse per tradizione orale, forme di creatività condivisa e riconosciuta socialmente. Mentre nelle economie avanzate i processi di sperimentazione digitalizzata sostengono le strategie avvincenti della creatività on demand, rimandando l’immagine di una cultura del fare artigianale in trasformazione accelerata, nelle economie tuttora in via di sviluppo il tempo è apparentemente in pausa.

L’artigiano “artefice”. Arcaismi e istanze di trasformazione nel Rio Grande do Norte

S. Pizzocaro;
2019-01-01

Abstract

A field study, conducted in the Brazilian territories of Rio Grande do Norte, leads to reconsider the roots of the craftsman as “maker”, along with the persistence of material handling, and the quality and limits of hand-made execution. Such semi-archaic creative communities preserve certain local work practices that have been historicized albeit unplanned, along with forms of solidarity collaborations built on father-to-son transmitted skills and on the inherent creativity that is socially recognized and shared. While advanced economies robustly support the processes of digitalised experimentation and the acceleration of on demand creativity, the rythm of still-in-progress, microscale, and localized economies is paused.
2019
Una ricerca sul campo, svolta nei territori brasiliani del Rio Grande do Norte, induce a riconsiderare le radici della figura dell’artigiano “artefice”, la persistenza della manipolazione diretta del materiale, la qualità e i limiti dell’esecuzione a mano. Nelle comunità creative semi-arcaiche si preservano pratiche del lavoro artigiano storicizzate benché a- progettuali, collaborazioni solidali costruite su competenze trasmesse per tradizione orale, forme di creatività condivisa e riconosciuta socialmente. Mentre nelle economie avanzate i processi di sperimentazione digitalizzata sostengono le strategie avvincenti della creatività on demand, rimandando l’immagine di una cultura del fare artigianale in trasformazione accelerata, nelle economie tuttora in via di sviluppo il tempo è apparentemente in pausa.
Arcaismi, Sviluppo locale, Identità culturale, Patrimoni tipologici, Design autoctono
Archaisms, Local development, Cultural identity, Typological heritages, Vernacular design
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