The strategic planning of the “entrepreneurial” cities in the post-Fordist era often tends to develop services and economic sectors that depend strongly upon the relational qualities and urbanity of contexts. Therefore, referring to international examples, the author argues that urban design, scarcely considered in Italy, provides a strategic instrument that is central to urban regeneration policies, helping to reconcile competitiveness goals, market forces and social sustainability instances.
La pianificazione strategica delle città “imprenditoriali” nell’era post-fordista tende a sviluppare servizi e settori economici correlati alle qualità relazionali e all’urbanità dei contesti. Perciò l’autore, riferendosi a esempi internazionali, sostiene che il disegno urbano, poco considerato in Italia, costituisce uno strumento strategico centrale per le politiche di rigenerazione urbana, contribuendo a conciliare obiettivi di competitività, forze di mercato e istanze di sostenibilità sociale
Metropoli postfordiste e marketing urbano: l’importanza dell’urban design nelle strategie di rigenerazione
F. Vescovi
2018-01-01
Abstract
The strategic planning of the “entrepreneurial” cities in the post-Fordist era often tends to develop services and economic sectors that depend strongly upon the relational qualities and urbanity of contexts. Therefore, referring to international examples, the author argues that urban design, scarcely considered in Italy, provides a strategic instrument that is central to urban regeneration policies, helping to reconcile competitiveness goals, market forces and social sustainability instances.| File | Dimensione | Formato | |
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